THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Sunday, December 20, 2009

salam tahun baru

assalamualaikum...

heh heh heh(gelak cam prof ezy haji ali kt era)....
pertamanya aku nak mengucapkan selamat tahun baru hijrah..1431 hijrah
alhamdu lillah berkat guru2 karamah ibu serta hikmah bapa dapat kita meneruskan hidup kita yang indah ini di tahun baru di alaf baru..dengan azam baru..

mungkin ramai yang tak sedar (termasuk la aku selepas disedarkan oleh ayahku)yang kita telah berada di 1431 hijrah..dah tahun baru rupanya,,,sebut pasal hijrah jer mesti orang kait kan kisah rasul jujungan kita nabi muhammad S.A.W berhijrah dari kota mekah ke kota madinah..tapi adakah kita tahu bagaimana?kenapa?mengapa? nabi kita berhijrah?...korang cari le sendiri aku bukan ustaz nak bercerita..

apa yang aku nak maksudkan disini adalah sikap manusia yang boleh dikatakan hangat2 pisang goreng (memandai ubah peribahasa) lepas habis hangatnya dah tak sedap..bila tahun baru jer azam baru pun keluar tahan la sebulan dua pastu..huh hampeh(termasukla aku ni)kenapa????
pikirla sama2..

sebahagian dari kita sudah tidak lagi mengerti akan hakikat hijrah Nabi S.A.W. di malaysia saban tahun hijrah disambut dengan perarakan di sana sini. dan saban tahun juga kita menyaksikan adanya anugerah tokoh Ma'al Hijrah sama ada diperingkat kampung atau pun bandar(negeri or negara la).makna dan hakikat hijrah sudah berubah sedemikian rupa sehingga umat islam sudah tidak lagi memahami pengertian yang sebenarnya.huh???bukan nak tunding jari mana2 tapi kita punya otak kita pikir dan lakukan yang mana baik..

so kepada kawan2 suma,,pe yang aku nak korang pikir kan je dulu pe yang aku cakap kan ni..memang umur kita masih muda lum masa untuk beribadat tapi adakah umur tu makin menurun?sempatkah?bolehkah?cukupkah?huhuhuhu..bila difikirkan agak ngeri la jugak tapi biasala orang eksiden teruk depan mata kita pun kita masih lagi bwak 280 sejam..360..tu cmner tu..terpulang la..korang pikir la sendiri

wassalam..(p/s xder video kilp yang sesuai untuk coretan kali ini)

0 comments: